Under hösten 2023 studerade jag kursen "In-company Project" då jag hade praktik på företaget Aunsbjerg A/S som säljer och köper begagnade bilar i Danmark. Detta projekt grundade sig i att företaget ville utöka sin e-handel och öka sin försäljning av begagnade bilar till en yngre målgrupp.
Under praktikens gång var vi i en grupp om 5 studenter med olika bakgrunder som tillsammans arbetade som en konsultgrupp. Inom gruppen skapades det olika roller i projektet och min roll var UX-designer.
Arbetsprocess
Projektet inleddes med att göra en analys av Aunsbjergs nuvarande webbplats med hjälp av Google Analytics. Det uppstod en del klarheter kring varför användare inte handlar bilarna online, och den största anledningen var för att kunden hänvisades till att kontakta personalen eller att komma in till en av Aunsbjergs butiker för att köpa bilen. Original webbsidan var utformad mer som en informationssida, och mindre som en e-handel.
Därefter kartlade jag ett rörelsemönster över deras nuvarande kunders användning av hemsidan. Sedan gjordes en A/B analys där jag jämförde utformningen av Aunsbjergs webbsida och 4 av de största e-handelsföretagen i Danmark. Syftet med dessa jämföringar var att utveckla Aunsbjergs webbsida för att ge yngre kunder en igenkänning och en känsla av E-handel när de använder sidan. Jämförelsestudien visade att Aunsbjerg behöver fokusera mer på kampanj kommunikation och skapa ett intresse hos kunden om vilka "deals de kan göra idag". Nedan kan du se hur webbsidan såg ut innan.
Efter att undersökningarna gjordes så skapade jag en prototyp av en ny webbplats där den var utformad för E-handel och hade ett liknande interaktionsdesign som de andra E-handelssidor.
Ovan visas den tidigare webbsidan där man tydligt kan se att de översta elementen på sidan är identiska mellan första och andra sidan, vilket gav kunden en uppfattning om att de ej flyttats till en ny sida. Detta var något som jag ansågs bör ändra för att ej förvirra kunden. Den tredje bilden visar en produktsida, som innehåller mycket information och även dubbelexponerad information på olika ställen. Detta valde jag att streamlines och endast behålla den information som är användbar för kunden.
Nedan kan du se den nya versionen av webbsidan som jag skapat som en prototyp i Figma. Denna version är en mockup som skapades för att presentera de ändringar som jag ansåg lämpliga för Aunsbjerg i slutet på min praktik.
Efter praktiken hos Aunsbjerg, blev jag erbjuden en anställning som student UX-designer och det är det jag jobbar med just nu under våren, parallellt med mina studiers sista termin där jag skriver min masteruppsats.